19:33

1403/01/22

تمدید طرح حفاظت از قاتلان شهید سلیمانی توسط آمریکا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، دولت جو بایدن، بار دیگر طرح حفاظت از مایک پامپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده (وزیر خارجه دولت ترامپ)، و یکی از دستیارهای ارشد او را به ادعای تهدیدات از سوی ایران تمدید کرد.

گزارش‌های مختلفی حاکی است که پامپئو یکی از اصلی‌ترین افراد دخیل در تصمیم دولت ترامپ برای تصمیم سردار سلیمانی بوده است.  روزنامه گاردین در گزارشی مردادماه سال ۱۳۹۹ با هشدار درباره دیدگاه‌ها و مواضع خطرناک مایک پامپئو نوشته بود این پامپئو بود که رئیس‌جمهور این کشور را به صدور فرمان ترور ژنرال سلیمانی مجاب کرد.

جان فدا :بنابر گزارش آسوشیتدپرس، دولت جو بایدن، بار دیگر طرح حفاظت از مایک پامپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده (وزیر خارجه دولت ترامپ)، و یکی از دستیارهای ارشد او را به ادعای تهدیدات از سوی ایران تمدید کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز دوشنبه گزارش داد دولت بایدن به این نتیجه رسیده که تهدیدهای جانی علیه «مایک پامپئو»، وزیر خارجه سابق آمریکا و «برایان هوک»، مسئول امور ایران کماکان معتبر و موثق هستند.

مطابق این گزارش، وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته به کنگره اطلاع داد که هم پامپئو و هم برایان هوک به دلیل فعالیت‌هایشان در دولت ترامپ «در معرض تهدید جدی و باورپذیر از یک دولت خارجی یا عامل یک دولت خارجی قرار دارند.»

معنای این ارزیابی این است که این دو مقام سابق آمریکایی همچنان از سوی دولت بایدن تحت حفاظت قرار خواهند گرفت. ارزیابی فوق به امضای «برایان مک‌کئون»، دستیار وزیر خارجه کنونی آمریکا رسیده و روز ۹ نوامبر به کنگره ارسال شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس چند ماه پیش گزارش داده دولت فدرال آمریکا به طور تقریبی دو میلیون و صد و هفتاد و پنج هزار دلار در ماه برای محافظت از این دو مقام سابق هزینه می‌کند.

در آن گزارش که ماه مارس در آسوشیتدپرس منتشر شد تأکید شده بود هزینه محافظت از «برایان هوک» ۱۷۵ هزار دلار در هر ماه و برای «مایک پامپئو»  ۲ میلیون دلار در هر ماه برآورد شده است.

در گزارش جدید به کنگره اشاره‌ای به رقم محافظت از پامپئو و برایان هوک نشده است.

مایک پامپئو، دی‌ماه سال گذشته در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، خواستار افزایش حافظت فیزیکی از خودش و دونالد ترامپ شده بود. او روز ۱۴ دی‌ماه سال گذشته به شبکه فاکس‌نیوز گفت: « «متاسفانه تهدیدهای زیادی در مناطق مختلف جهان (علیه آمریکا) وجود دارد و شما درباره تهدیداتی که از ایران نشأت می‌گیرد، درست گفتید، این تهدیدات بی سابقه است، شما یک کشوری دارید که بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است و کشوری بسیار توانمند است، آنها می‌گویند که می‌خواهند تک تک مسلمانان جهان را به کشتن رئیس‌جمهور ترامپ و من برانگیزانند، این کاری است که قبلا انجام نشده است و واقعا یک خطر و ریسک امنیتی است».

یک روز قبل از اظهارات پامپئو آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور  جمهوری اسلامی ایران در مراسم دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی خطاب به آمریکایی‌ها گفته بود: «حاج قاسم سلیمانی مهمان رسمی نخست‌وزیر عراق بود، شما هم سیادت عراق را شکستید و هم یک ملت را ترور  کردید، نه یک شخص را. در این جنایت هولناک که بر همه امت اسلامی بسیار سخت و گران آمد چه باید کرد؟ باید متجاوز و قاتل و جنایتکار اصلی رئیس جمهور وقت امریکا محاکمه شود، باید قصاص شود، باید حکم خدا در مورد او جاری شود».

رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران افزود: «اگر سازوکار محاکمه عادلانه آقای ترامپ، پامپئو و دیگر جنایتکاران فراهم شدT در یک دادگاه عادلانه که آنها به این جنایت هولناک‌شان رسیدگی شد، به مجازات اعمال ننگین خود رسیدند فبها المراد، اگر نه، شک نکنید به تمام دولتمردان امریکایی‌ می‌گویم دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد»

دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی و شماری از همراهان ایشان را در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند. «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل این قتل را غیرقانونی دانسته و بهانه‌های آمریکا در توجیه آن را رد کرده است.

گزارش‌های مختلفی حاکی است که پامپئو یکی از اصلی‌ترین افراد دخیل در تصمیم دولت ترامپ برای تصمیم سردار سلیمانی بوده است.  روزنامه گاردین در گزارشی مردادماه سال ۱۳۹۹ با هشدار درباره دیدگاه‌ها و مواضع خطرناک مایک پامپئو نوشته بود این پامپئو بود که رئیس‌جمهور این کشور را به صدور فرمان ترور ژنرال سلیمانی مجاب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *