19:16

1403/01/22

بازی مورد علاقه حاج قاسم چی بود؟

ایام سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی که می‌شود، نام بازی محلی زادگاه سردار دل‌ها با عنوان «قلعه‌قوس» نیز بیشتر بر سر زبان‌ها می‌افتد؛ هرچند این بازی ثبت ملی شده، در عرصه بین‌المللی نیز شناخته می‌شود و تلاش برای ثبت جهانی آن هم در جریان است.

همانگونه که در خاطرات سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی آمده و اطرافیان او هم روایت می‌کنند، این بازی مورد توجه و علاقه ویژه سردار دل‌ها قرار داشت و این شهید، بخصوص در دوران نوجوانی و جوانی هربار که به زادگاهش سفر می کرد، به آن می پرداخت.

قلعه‌قوس درواقع یک بازی فکری، محلی و تاریخی مربوط به ساکنان مناطقی در شهرستان‌های رابُر و بافت استان کرمان و برخی دیگر ساکنان همجوار است که ۲ نفر در مقابل یکدیگر شبیه شطرنج باهم رقابت می‌کنند. در این بازی یک تخته چوب وجود دارد و مهره‌ها درون سوراخ‌های موجود در تخته قرار می‌گیرند که با انداختن چهار تکه چوب، دیگر مهره ها حرکت می‌کنند و تمامی ابزارها، مهره‌ها و تاس با فرمی خاص این بازی از چوب ساخته شده اند.

پس از شهادت سردار سلیمانی، وقتی مردم و مسئولان در کشور متوجه شدند که در زادگاه سردار، بازی مهیج و فکری وجود دارد که سردار هم به آن علاقه مند بوده، زمینه معرفی، شناخت بیشتر آن و نیز ثبت ملی این بازی فراهم و این کار انجام شد.

حالا به مناسبت سالگرد شهادت سردار دل ها مسابقات کشوری این بازی نیز برگزار می شود که طی چندروز اخیر این رقابت ها در استان و زادگاه سردار برگزار شده است.

اکنون بازی قلعه قوس مسیری پر پیچ و خم را از دور افتاده ترین نقاط استان کرمان تا جبهه های مقاومت و سایر کشورها پیموده زیرا علاوه بر برگزاری مسابقات ملی، قرار است برگزاری این مسابقات به صورت بین المللی هم در دستور کار قرار گیرد و فدراسیون ورزش روستایی در حال فراهم آوردن زمینه ثبت جهانی این ورزش است.

پس از آن یک دوره دیگر از مسابقات قلعه قوس به مناسبت سومین سالگرد شهادت شهید سلیمانی طی روزهای گذشته با حضور ۱۲ تیم از استان های یزد، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس به میزبانی شهر بافت برگزار شد و تیم روستای قنات ملک رابُر(زادگاه شهید سلیمانی) نیز به عنوان قهرمانی این رقابت ها دست یافت؛ تیم های استان فارس و فولاد بافت نیز به ترتیب عناوین دوم و سومی این مسابقات را کسب کردند

پخش ویدیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *